Fachowa wiedza budowlana niezbędna wymagającym klientom.
Referencje wykonawców, którym naprawdę możesz zaufac.
   

Przygotowanie podłoża pod kostkę brukową.

Podstawa to podbudowa.
Przygotowanie podłoża pod kostkę brukową.

Aby uzyskać piękny plac, alejkę czy podjazd, musimy zacząć od przygotowania solidnego podłoża pod kostkę brukową.

Czego dodatkowo dowiesz się z artykułu?

 

Po pierwsze grunt.

Trwałość i dobra jakość nawierzchni z kostki brukowej zależy przede wszystkim od sposobu przygotowania podłoża. Jeśli zaniedbamy ten etap, być może nie będziemy mogli się długo cieszyć pięknym podjazdem lub alejką w ogrodzie.
Wbrew pozorom przygotowanie gruntu pod kostkę nie należy do łatwych zadań. Podstawową informacją, jakiej będziemy potrzebować jest rodzaj gruntu, z jakim mamy do czynienia. Od jego nośności zależy jak wiele pracy musimy włożyć w jego utwardzenie. Przy gruntach bardziej miękkich i podmokłych może się okazać, że bezpieczniej w tej kwestii jest skorzystać z pomocy specjalistów, którzy fachowo ocenią jak wykonać podbudowę, aby uniknąć przykrych niespodzianek po pierwszym deszczowym sezonie, albo przejeździe cięższego auta.

Pierwszym etapem przygotowania gruntu jest jego oczyszczenie z kamieni i elementów organicznych
takich jak korzenie i pnącza.  Oczyszczamy teren wstępnie, a następnie po usunięciu wierzchniej jego warstwy o grubości 20-50cm, w zależności od rodzaju gleby. Musimy to wykonać dokładnie, bo rosnące pod nawierzchnią rośliny bardzo szybko ją zniszczą. Pamiętajmy również, że jeśli mamy do czynienia z drzewem rosnącym przy nawierzchni lub nawet w jej środku, nie wystarczy przyciąć mu korzenie. Prawdopodobnie odrosną one w krótkim czasie, lub drzewo zachoruje. W takim przypadku będziemy potrzebowali specjalnej nawierzchni przesiąkliwej nad korzeniami.

Spadki uchronią przed podmyciem.


Terenowi należy zadać określony spadek, min. 2,5%, z uwzględnieniem odpływu wody od budynku. Jeżeli chcemy wykonać go w drugą stronę, możemy zastosować listwy odwadniające wzdłuż ścian, ale przy większych ulewach może to nie wystarczyć. Sam grunt może wymagać zagęszczenia. Stosujemy w tym celu zagęszczarkę wibracyjną.

Podbudowa to podstawa konstrukcji.

Pierwszą utworzoną przez nas warstwą będzie podbudowa. W zależności od użytkowania może być to 20cm warstwa z grubego żwiru lub tłucznia, lecz dla samochodów ciężarowych musimy na podbudowę przeznaczyć 30-40cm. Tę warstwę również należy utwardzić maszynowo, uważając aby nie utracić spadków. Nieoceniona może się tu okazać pomoc fachowców.
Następnie przystępujemy do tworzenia warstwy wyrównawczej z piasku, grysu lub żwirku o małym uziarnieniu. Tej warstwy nie musimy utwardzać – nastąpi to po ułożeniu kostki.

Układanie kostki to ostatni element.

Podczas układania kostki należy zapewnić jej przysypanie spoin mniej więcej do 1/3 – 1/2 wysokości. Gotową nawierzchnię utwardzamy ostatni raz powierzchniowo. Utwardzanie punktowe mogłoby doprowadzić do wybrzuszeń. Gotowa nawierzchnia wymaga jeszcze tylko przysypania piaskiem i pozostawienia na kilka dni w celu wypełnienia wszystkich szczelin.


 

 
b500.pl © Wszelkie prawa zastrzeżone
Najlepsze praktyki | Wykonawcy | Zakupy grupowe | Zlecenia dla Twojej firmy             Logo i marketing: Agencja reklamowa - Owocni.pl