Masz pytania?

58 380 08 04

Cyklinowanie i lakierowanie parkietu – technologia wykonania

Cyklinowanie i lakierowanie parkietu – technologia wykonania

Jak sprawić, aby nasz parkiet cieszył się świetnością wiele lat?

Cyklinowanie i lakierowanie parkietuCyklinowanie oraz lakierowanie nie są przeznaczone wyłącznie dla nowo ułożonych podłóg. Jeśli jesteśmy posiadaczami starego, dobrze położonego, jednak nadgryzionego zębem czasu parkietu, nie warto wymieniać go na nową posadzkę. Cyklinowanie i odpowiednie położenie nowego lakieru przywróci mu wygląd, jakim cieszył się wiele lat temu.

Czego dodatkowo dowiesz się z artykułu:
Od czego rozpocząć pracę?
Na jakie efekty możemy liczyć?

Nowe życie starego parkietu

Cyklinowanie parkietu polega na przejeździe specjalną maszyną szlifierską po jego powierzchni, w celu usunięcia nierówności, rys i głębokich zanieczyszczeń. Potrzebnymi do tego celu urządzeniami są: cykliniarka, rantówka oraz polerka. Ważne jest aby cykliniarka była poprawnie ustawiona – bez tego parkiet może zostać bezpowrotnie zniszczony.

Czy wiesz, że

Do poprawnego wykonania zabiegu cyklinowania potrzebne są papiery ścierne o różnej gradacji.

Zazwyczaj zaczynamy od granulacji 36. Jeśli mamy do czynienia ze starymi deskami pokrytymi farbą można zastosować granulację 24. Kończymy pracę granulacją 120 oraz siatkami ściernymi. Efekt powinna stanowić idealnie równa i gładka podłoga. Ewentualne ubytki możemy wypełnić używając specjalnej masy szpachlowej. Preparat ten po wymieszaniu z pozostałym po cyklinowaniu pyłem przyjmuje kolor praktycznie nieodróżnialny od prawdziwych elementów drewnianych. Miejsca, do których nie da się dotrzeć cykliniarką należy wyrównać szlifierkami kątowymi i cyklinami.

Wygląd parkietu zależy od umiejętności cykliniarza

Sposób kierowania cykliniarką przy pierwszym przejeździe wynika z planowanego kierunku ostatniego przejazdu z najniższą granulacją papieru. Doświadczenie cykliniarza jest tutaj nieocenione, gdyż wszelkie niedociągnięcia będą widoczne po lakierowaniu, kiedy ich korekcja jest właściwie niemożliwa.

Czy wiesz, że

Ważny jest sposób kierowania maszyny podczas przejazdów. Nie wystarczy przejeżdżać maszyną prosto wzdłuż słojów drewna.

Można w tym przypadku wykonywać ostatni przejazd pod kątem do wszystkich klepek, aby uzyskać jednolity efekt. W przypadku, gdy przyjmiemy kierunek równoległy do jednego pasa, a skośny do kolejnego, będą widoczne różnice w kolorze, co można zneutralizować polerką.
Po zakończeniu pracy należy odczekać kilka godzin i zebrać pył kilkukrotnie, gdyż będzie on się wzbijał w powietrze i powtórnie opadał na podłogę. Powierzchnię trzeba oczyścić ściereczkami antystatycznymi. W celu uniknięcia zakurzenia powierzchni, postarajmy się o wyeliminowanie przeciągów.

Czy wiesz, że

Najtrudniej będzie kierować maszyną przy ułożeniu parkietu na jodełkę.

Jednolity gładki wygląd to również zasługa lakierowania

Do każdego rodzaju lakieru należy wybrać odpowiednie wałki lub pędzle. Lakiery poliuretanowe, alkidowe uretanowe wymagają wałków o krótkim i sztywnym runie, natomiast lakiery wodorozcieńczalne – wałków sznurkowych. W przerwach pomiędzy nakładaniem kolejnych warstw wałki należy przechowywać w odpowiednim rozpuszczalniku, zaś pędzle najlepiej wymieniać na nowe do każdej warstwy.
Jeśli decydujemy sie na barwienie parkietu, warstwa barwiąca musi być położona jako pierwsza. Po pozostawieniu do wyschnięcia na ilość czasu zalecaną przez producenta, nakładamy starannie pierwszą warstwę lakieru cienko i zgodnie z kierunkiem słojów, zaczynając od okna. Po wyschnięciu należy podłogę zmatowić drobnoziarnistym papierem, odkurzyć i nałożyć kolejną warstwę (lub dwie, w przypadku dużego natężenia ruchu w pomieszczeniu). Podłogę należy pozostawić do wyschnięcia na co najmniej 24 godziny.

Comments are closed.

Zaufali nam: